קשה בהריון קל בלידה – שרון פלד

שתפו
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

שרון פלד

הריון ולידה

דירוג

שרון פלד ממליצה לנצל את ההיריון כדי להתכונן ללידה

"פשוט ללדת" היא שיטה להכנה ללידה, שעוסקת לפני הכל בשינוי אמונות, דפוסי מחשבה והתנהגות, הנוגעים לדרך בה אנו, הנשים, "חונכנו" ללדת, או לציפיות שלנו מאירוע הלידה.

מההיריון הראשון שלי מאוד נהניתי. ממש הסתובבתי כשאני מתרגשת ומצפה להכיר את התינוק שלי. הדבר היחידי שהעיב על האושר שהוצפתי בו היה העניין הזה עם הלידה שהיתה צפויה בסופו. אני לא אדם שמתמודד טוב עם כאב, וגם לא עם זריקות, כך שביליתי חלק נכבד מההיריון בשאלה מה עדיף, כאב בלתי נסבל או מחט תקועה לי בעמוד השדרה.

החשש מהלידה היה כל כך גדול, עד שכשהיא התחילה, ממש סירבתי לקלוט זאת. הרגשתי התכווצויות חזקות בבטן, אבל הנחתי שזו תוצאה של משקל שהרמתי באותו יום, והתעלמתי מכך. בסופו של דבר הגעתי לבית החולים בשלב מאוד מתקדם, וילדתי תוך שעה וחצי.

לא אגיד שלא כאב לי במהלך הלידה, אבל  זה בהחלט היה הרבה פחות נורא ממה שחשבתי, וכך מצאתי עצמי בכלל לא מתלבטת בלידה הבאה, אלא מתכוונת ללידה טבעית מראש, מה שהיה ממש לא נתפס עבור אדם כמוני.

לקראת הלידה השלישית קיבלתי ספר מחברה. "היפנוברת'ינג-שיטת מונגן". היא ספרה לי שהשתמשה בטכניקות שלמדה מהספר, והן הקלו עליה בצורה מאוד משמעותית. הייתי כבר בשבוע 35, ולכן קראתי את הספר אבל לא את כולו, רק את הטכניקות שהוא מלמד, אותן תרגלתי ויישמתי במהלך הלידה.

והחוויה הזו היתה שונה לחלוטין. הרגשתי לגמרי את צירי הלידה, אבל הפעם הצלחתי להתמודד איתם ברמה אחרת לגמרי. הצלחתי לעבוד איתם. הצלחתי לעבוד עם התינוקת שלי. הכאב היה משהו שהרגשתי, אבל רחוק מלהיות החוויה העיקרית והמרכזית. הצלחתי להקל על עצמי עד כדי כך, שהרגשתי שהקלתי מאוד גם על התינוקת.

ההתנסות הזו גרמה לי לחשוב האם מה שקרה בלידה הראשונה, העובדה שלמרות שסיפרו לי שהכאב כל כך נורא עד שלא אצליח בשום פנים ואופן להתבלבל ולפספס את תחילת הלידה, לגמרי פספסתי, מה אם זה קרה בגלל שלא הייתי מודעת לכך שהלידה התחילה? מה אם לידה יכולה להיות משהו אחר לגמרי ממה שתמיד ספרו לי? לנו?

קראתי שוב את הספר, הפעם את כולו. נסעתי ללמוד במכון היפנוברת'ינג וביחד עם שתי חברות הבאנו את השיטה לארץ. כאן היא קיבלה שם ישראלי יותר – "פשוט ללדת".

השיטה מבוססת על כך שאם למדת כל החיים שלידה היא הדבר הנורא ביותר שתעברי, יש סיכוי מאוד גבוה שזה בדיוק מה שיקרה לך בסופו של דבר. אם בכל סרט שראית בו לידה, ובכל סיפור ששמעת על לידה, מעורב כאב איום, פחד אדיר, צרחות  וסבל, הסיכוי שהאמונות שלך לגבי לידה יגרמו לכך שתחקי את ההתנהגות שאת מצפה לה מעצמך, שהסביבה מצפה לה ממך, הוא כמעט ודאי. בעצם, השיטה עוסקת בשינוי דפוסי מחשבה, שינוי אמונות ובעקבות כך שינוי דפוסי התנהגות בעת הלידה.

מה שעבד בשבילי בהתחלה במקרה, ואחר כך כתוצאה מהתנהגות מסוימת, עובד גם עבור נשים רבות אחרות. במובן הזה, קורס ההכנה ללידה של מרכז "פשוט ללדת" מהווה ממש אימון של נשים ומלווה הלידה שלהם לקראת הלידה. נשים רבות מדי (ואני הייתי ביניהן) מגיעות ממש קלולסיות לתהליך הלידה.

זה קורה מכמה סיבות: ראשית, הפחד האדיר מתהליך הלידה שמונע מנשים בכלל לגעת בנושא, ושנית חינוך, לא פורמלי או מכוון, אך חזק מאוד, הגורם לנו להאמין שמדובר בתהליך מסובך, כואב ומסוכן, ולכן ממש עדיף להשאיר את הניהול שלו לאנשי המקצוע. שלישית, מדובר בנושא שמודר כמעט לחלוטין מתחומי הידע שלנו, עד שאנחנו ממש שם, בהיריון ולקראת לידה.

בעבר, כשלידת בית עדיין היתה הדרך הנפוצה ללדת, נשים היו מגיעות ללידה אחרי שראו או עזרו בזמן לידה של נשים אחרות במשפחה, וכך למדו למה לצפות ואיך להקל על עצמן. היום נשים מגיעות עם ההטמעה שהן האחרונות שיכולות לעזור לעצמן, ואפס ידע כיצד לעשות זאת.

על מנת לשנות דפוסי מחשבה כל כך מוטמעים ולשנות את ההתנהגות שלמדנו דרך סרטים הוליוודיים, לא מספיק רק לרכוש ידע. לא מספיק לקרוא ספר, יש צורך להפנים את הידע החדש בכמה וכמה רבדים, לתרגל אותו שוב ושוב, עד כדי כך שדפוסי ההתנהגות החדשים יהפכו לאוטומט, ואמונות חדשות יהיו אלה שינחו אותנו.

קורס ההכנה ללידה של מרכז "פשוט ללדת" מהווה "מחנה אימונים" שכזה. ברמת הידע, אנו דואגים שהאישה ומלווה הלידה שלה מבינים את תהליך הלידה לעומק, מה קורה, איזה תהליכים מבשילים עכשיו בגוף וגורמים לתהליכים הבאים בתור להתקדם ולהבשיל בתורם, ואיך לא להתעלם מכל מיני סימנים קטנים, שבדרך כלל נשים מתעלמות מהם. כי כשנשים שמות לב אליהן, לסימנים האלה, הן מבינות שהגוף שלהן לא צריך עזרה.

אישה שמבינה שהגוף שלה טיפח והזין היריון, לגמרי בעצמו (תהליך מאוד מורכב ומסובך, הדורש מהגוף הנשי עוצמות מטורפות), אישה שמבינה שהגוף שלה יידע להזין את התינוק שלה גם לאחר הלידה, ממש לבדו, לא יכולה שלא לגחך מהמחשבה שאת כל זה הגוף שלה יודע לעשות. ורק בנקודה אחת, של יציאת התינוק, מדובר בסיכון חיים אדיר.

הידע הזה גורם לאישה לקחת עוד דבר בחשבון, שעכשיו הגוף שלה לא לבד. יש לו שותף. גופו של התינוק, שמעבר לדרמת הלידה הפרטית שלה, יש גם אותו, והיא אמורה ללוות אותו במסעו. הידע אינו עומד בפני עצמו, וכדי ליישם אותו, אישה זקוקה לכלים או אופני התנהגות נכונים בעת לידה. כלומר, הידע נתמך לכל אורך הדרך במעשים, בנשימות, בהרפיות, ומסייע בתהליך הלידה גם ליולדת וגם לתינוק.

במהלך כל ההכנה ללידה אנחנו לומדים, מעמיקים ומתרגלים את הידע ואת סט הכלים שלנו. התרגול תומך בהפנמת הכלים (ההתנהגות) והידע, ובזכותו ניתן להמשיך להתנהג נכון בלידה, גם כשהיא הופכת מאתגרת ומורכבת יותר. התרגול המעשי של הקורס מתבצע במהלך השיעורים, אך בעיקר בין שיעור לשיעור ובזמן שחולף מסיום הקורס ועד הלידה.

ההפנמה האמתית מתרחשת ביום יום של האישה ומלווה הלידה, שלומדים במהלך הקורס לקחת אחריות על התרגול, ובעקבות כך על הלידה, והשינוי שהם עוברים הופך עקב כך לעמוק, מהותי ומשנה מקצה לקצה את התנהלותם בעת הלידה.

עוד בנושא