שכר דירה או שכר לימוד – רותם נמיר פרדס

שתפו
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

רותם נמיר פרדס

נדל"ן

דירוג

למה כשאנחנו עומדים בפני ההוצאה הגדולה בחיינו, רכישת דירה, אנחנו מתקמצנים על הכסף הקטן. רותם נמיר פרדס מסבירה איפה באמת שווה להשקיע
לא מעט אנשים מסתכלים בדרך שונה על דברים, שבשורה התחתונה הם למעשה אותו דבר. יש לנו נטייה לפגוש הזדמנויות שיקדמו אותנו, ולוותר עליהם בגלל המחיר שלהם. למשל, כשאנחנו ניגשים לקניית בית, ואנחנו יודעים שעומדת בפנינו הוצאה גדולה של כסף רב, שאת רובו נגייס כהלוואה, אנחנו מכינים את עצמנו נפשית לקושי, להוצאה גדולה ולביורוקרטיה שסובבת את המהלך.

עם זאת, אצל רוב האנשים קיימת בעיה של עיוורון חלקי – התעלמות מההוצאות הנלוות לקניית הבית. יותר מזה, לעיתים אנחנו נוטים להתקמצן על ההוצאות האלו. זה מה שאנחנו אומרים לעצמנו: 'אני הולך לקנות בית במיליון וחצי שקלים, מאיפה אני אביא עכשיו כסף ליעוץ לקנייה נכונה ובמחיר מתחת לשוק; אני הולך למנף את הבית שלי לקניית דירה להשקעה, אז אחסוך ביעוץ למשכנתא; בשביל המשכנתא אקח את השמאי הזול ביותר; אוכל לחסוך בעורך הדין, יש לי בן דוד שסיים לימודי משפטים לאחרונה', ועוד משפטים מהסוג הזה.

התוצאה היא שאת הכסף הגדול נוציא כמעט ללא מחשבה, העיקר שתהיה לנו דירה. נסתכל רק על המטרה, ולא ניקח בחשבון את הדרך שיכולה לתת לנו תוצאות הרבה יותר טובות, אם נלך בה נכון. בפועל, זה אומר שאת האפשרות לחסוך הרבה כסף בקבלת יעוץ נכון ואיכותי, על זה נוותר, כי אנחנו מתקמצנים.

עם יעוץ נכון, את הבית במיליון וחצי שקל יכולנו לקנות רק ב-1.350 מיליון, אבל היי, חסכנו 1390 שקל על יעוץ. מישכנו את הבית כדי לקנות דירה נוספת, אבל היי, חסכנו כמה אלפים על יעוץ משכנתא. אז מה אם הבית שלנו נמצא בסיכון יותר גבוה? מה זה חשוב אם עשינו את כל הטעויות בקניית הדירה, ועכשיו היא לא מושכרת ואנחנו צריכים להחזיר בעצמנו את תשלומי המשכנתא?

לקחנו משכנתא שהפקיד בבנק המליץ לנו, והשמאי נתן הערכה נמוכה בהרבה ממה שכתוב בחוזה, ולא הצלחנו לגייס את הסכום הדרוש לקנייה, העיקר שחסכנו על יעוץ שהיה מונע את התסבוכת. הצלחנו גם לחסוך על עוה"ד, כי לקחנו מישהו חסר ניסיון, מתמחה בתחום אחר שלא מבין כמעט כלום במקרקעין, אז עכשיו הרישום של הדירה מסובך כי הנסח לא נקי, ויש לעירייה חוקים מוזרים שהוא לא מכיר, וכו'. לדעתי כבר הבנתם את התמונה.
הנחמה היחידה היא שזה קורה לרובנו, אבל לצערנו זאת נחמת טיפשים. אנחנו חייבים להיות מודעים ולהתגבר על הרצון לחסוך ולהתקמצן בהוצאות שמסביב לקנייה עצמה. להבין שיעוץ זה כסף קטן לעומת הרווח מקבלת יעוץ מקצועי ונכון; להשקיע באסטרטגיה שתתאם בין תקציב לרצונות, ללמוד מראש על הבורות שבדרך ואיך לא ליפול בהם; לקבל ליווי שמאפשר לשאול שאלות ולמצוא פתרונות, ולמצוא עסקאות במחירי מציאה, כך שכשתגיעו לסיום הקנייה, כבר תדעו מה הדרך הנכונה לקניית הדירה הבאה שלך, והכי חשוב – ברווח. בזכות יעוץ נכון תרוויחו שקט כלכלי, שקט נפשי ותוכלו לישון טוב בלילה, מפני שהכל מתנהל בקלות וביעילות.

היחס שלנו ליעוץ צריך להיות שמדובר בהשקעה, בהצלחה של העסקה, וזו השקעה מינורית לעומת הרווחים הצפויים. אתם בטוח מכירים את המשפט: "בשביל לעשות כסף, צריך להוציא כסף".

עצמאות כלכלית

המסע שלי לעצמאות כלכלית התחיל בגיל מאוחר יחסית. עד אז נתתי לחיים להוביל אותי. עבדתי מפני שחייבים לעבוד, מפני שערך העבודה היה מאוד גבוה אצלי, אלה הערכים שגדלתי עליהם בקיבוץ. השכר שקיבלתי היה משני. לא התעסקתי עם חשבונות הבנק, תשלומים לרשויות, והמחשבה על חיסכון ועל העתיד היתה רחוקה ממני. מה שכן, היו לי הרבה חלומות על כסף. הרבה כסף.

אני זוכרת שגרנו בארה״ב, והיינו קונים כרטיס לוטו בדולר (זה כל מה שיכולנו להרשות לעצמנו). עד ההגרלה היה לנו זמן לחלום מה נעשה עם הכסף, ובלילה לפני השינה יכולתי לדמיין את הבית הגדול עם בריכה שאגור בו, רהיטים מדהימים, גינה, פאטיו, ג׳קוזי, מכונית גדולה ויפה, נסיעות למקומות אקזוטים, מסעדות והרבה הרבה בגדים, נעליים, ועוד נעלים, ועוד נעליים. למחרת הסתבר שלא זכינו בהגרלה, והכל התחיל מחדש.

השינוי המבורך שלקח אותי לעצמאות כלכלית הגיע בבת אחת. פתאום נפל האסימון. אני חיה את המציאות שבחרתי לעצמי, ואני רשאית לבחור משהו אחר, שונה. אני זוכרת את ההתרגשות של הגילוי החדש. הבנה ברורה ובהירה שאני יכולה להגיע לביטחון ולעצמאות כלכליים.

התחלתי ללמוד דברים חדשים, שלא חשבתי שאלמד ואעסוק בהם אי פעם. בחרתי להתמקד בהשקעות נדל"ן, והרגשתי שהגעתי הביתה, תרתי משמע. יצרתי לעצמי את המקום והדרך שהובילו אותי לעצמאות כלכלית. וכשאנחנו משנים את המציאות שלנו, אנחנו משפיעים גם על הסביבה שלנו, וכולם משתנים אתנו.

מה באמת חשוב לכם בחיים

האם הייתם מרגישים אחרת אם היה לכם ביטחון ועצמאות כלכליים?
נושא הכסף משפיע על כל תחום בחיים שלנו, ובמיוחד על מדד האושר. אם יש לנו ביטחון כלכלי נוכל לעסוק במה שאנחנו אוהבים, לא נריב עם בן או בת הזוג, נישן טוב בלילה ונקום כל בוקר בראש שקט, נוכל להעניק לילדים את כל מה שחשוב להתפתחות שלהם, לבלות ולצאת לחופשות, לטפח תחביבים ועוד ועוד דברים.

למעשה, כשיש ביטחון כלכלי יש לנו יותר זמן ושקט נפשי, ונוכל גם להמשיך להשקיע עוד, כדי לשמר ולהגדיל את הביטחון והעצמאות הכלכלית שלנו.

למה להשקיע דווקא בדירה

בעולם נעשו מחקרים רבים בנושא ביטחון כלכלי, כולם מראים שלאנשים בעלי אמצעים, אנשים שלקחו אחריות והגיעו לעצמאות כלכלית, לכולם יש נכסי נדל"ן. יותר מזה, לכולם יש מיומנויות נדל"ניות, הם יודעים איך למצוא דירה או נכס מתחת למחיר השוק ולהרוויח בקנייה, איך להתנהל עם שוכרים, והם מבינים במיסוי.

דבר נוסף בולט מאוד הוא שלכולם יש צוות תמיכה. הם בונים צוות של יועצים שמלווה אותם ותורם רבות להצלחה שלהם. לא סתם אנשים מסוימים מגיעים לעצמאות כלכלית ואחרים לא. ההצלחה מורכבת מתכנון, אסטרטגיה, למידה של התחום ומיקוד כמו של קרן לייזר במטרה שאותה הציבו לעצמם. דבר אחד ברור: אף פעם לא מאוחר להתחיל ללמוד ולהצליח לקנות דירה להשקעה. כל מה שצריך זה רצון ללמוד ולהתקדם.

לפני הכל חשוב להבין שכל אחד יכול לקנות דירה להשקעה, אבל הרוב (יותר מ-90 אחוזים) קונים דירות ללא ידע, ולכן ההשקעות שלהם לא מוצלחות. הם אלה שאנחנו שומעים עליהם במדיה, המשקיעים המאוכזבים שהפסידו הרבה כסף. והם אלה שמעוררים בנו את הפחד להפסיד כסף.

משקיע נדל"ן שמבין עניין יזהה מיד משקיע מוצלח אחר, מפני שהמשותף להם הוא צורת חשיבה דומה, מה שאני מכנה "חשיבה נדל"נית". לא מסובך לסגל לעצמנו את דרך החשיבה הנדל"נית, כל מה שצריך זה נכונות ללמוד דברים חדשים. להיות מוכנים לאמץ רעיונות חדשים שישרתו אותנו יותר טוב.

הדרך לשינוי חשיבה שיוביל לקנייה מוצלחת של נכס במחיר נמוך ממחיר השוק היא פשוטה: לימודים. בקורס ״נדלניסט פרמיום״ תלמדו איך לקנות דירה להשקעה, בשיטה קלה ופשוטה שתוביל אתכם שלב שלב לקנייה מוצלחת ורווחית.

כדי לבצע עסקה מוצלחת להשקעה הראשונה שלכם, חובה לקיים את התהליך עם מנטור שילווה אתכם (מתווכים לא נועדו למשימה הזאת). קריטי שמי שמלווה יהיה בעל ניסיון עשיר, אדם שביצע השקעות רבות ולכן החשיבה הנדל"נית היא טבע שני שלו.

רבים נוטים לוותר על השלב הזה, ורואים בו בזבוז כסף. העובדות בשטח מראות שזהו שלב חשוב ביותר. רבים מהאנשים שליוויתי בקניית הדירה הראשונה שלהם להשקעה, ביצעו השקעות מגוונות בארץ ובחו"ל בהצלחה רבה. חלקם אפילו הפכו למקצוענים בתחום. הרוב שומר על העיסוק העיקרי שלו, והשקעות הנדל"ן מהוות את הביטחון והעצמאות הכלכליים שהביאו אותם להתעניין בתחום מלכתחילה. עכשיו חישבו שוב האם כדאי לכם להשקיע בכסף הקטן של ייעוץ ולימוד, או להפסיד הרבה יותר בשל עסקה לא טובה שעשיתם ללא יעוץ.

עוד בנושא