והעיקר, לא לפחד כלל – מורן איינשטיין

שתפו
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

מורן איינשטיין

תזונה

דירוג

הבעיה הגדולה עם דיאטות היא הפחד מהן. מורן איינשטיין, מנטורית לשינוי הרגלי אכילה, מספרת איך זה עבר לה, וגם נותנת כמה טיפים.

דיאטות קיצוניות, או כאלה שאינן מותאמות לנו אישית, ספק אם יעזרו לנו להשיג את מטרתנו ולשמור על ההישגים לתמיד. תעשיית הדיאטות בארץ ובעולם כולו משתנה ומתעדכנת ללא הרף, וקיימים סוגים שונים של דיאטות, אז איך נדע מה הדיאטה הטובה ביותר עבורנו?

עצרו לרגע וחישבו, מהי הקונוטציה שלכם למילה דיאטה? עבורי, הדיאטה תמיד קיבלה משמעות שלילית. היא היתה חלק מחיי כמתבגרת, ושנאתי אותה כל כך, אך המשכתי לנסות עוד ועוד דיאטות. סבלתי ממנה רגשית ופיזית, התייסרתי בכל יום שביצעתי אותה וכשלא הצלחתי לעמוד בה, ובאופן קבוע הייתי מתחילה דיאטה, נשברת מהר, חוזרת להרגלים הישנים ומתחילה שוב אחרת.

אולם בשונה מהצורה בה המילה דיאטה מתפרשת אצל רבים, כמו אצלי בעבר,  משמעות המילה היא אורח חיים תזונתי, תפריט מזונותיו של אדם בהתאם לצרכיו. אם כך מדוע רובנו נרתעים מאותה "דיאטה", ומחפשים אחר האחת שנוכל להחזיק בה לאורך תקופה ארוכה מבלי להישבר?

דיאטות הן לרוב זמניות. תמיד נמצא את הדרך לחרוג מהן ולתור אחר פתרון הקסם הבא. אורח החיים המודרני שלנו, המבוגרים, כולל לרוב שעות עבודה מרובות, עבודה יושבנית, שהייה ממושכת מול המסכים, אכילת מזון מהיר, מתועש ומעובד, בשילוב פעילות גופנית מועטה. כל אלה ועוד מהווים סיבה מרכזית לבעיה.

גם אצל ילדים נרשמת עם השנים מגמת עלייה, ואחת הסיבות לכך היא היעלמותם של משחקי הילדות בהם שיחקנו פעם. לצערנו רבים מהילדים בעידן המודרני נמצאים שעות רבות מול המסכים במקום לשחק בחוץ עם חברים (לא כולם כמובן).

באופן כללי, השמנת יתר הגיעה לממדים של מגפה עולמית. עוד בתקופת טרום הקורונה, השמנת יתר היתה ללא ספק אחת הבעיות השכיחות בארץ ובעולם. היא מהווה גורם סיכון למגוון רחב של בעיות בריאות, ביניהן פגיעה במערכת החיסון, כאבי ראש ומיגרנה, אנמיה, טחורים, בעיות פוריות, מחלות לב, כבד וכליות, מחלות בדרכי העיכול ובכלי דם, סוכרת ועוד.

קיימות סיבות רבות למשקל עודף, ביניהן אכילה לא מאוזנת, תזונה נטולת רכיבים תזונתיים חיוניים, אכילת מזון מתועש ומעובד, הימנעות מאכילה למשך שעות רבות ולאחר מכן התנפלות על כל מה שנמצא סביב, מערכת הורמונלית שאינה מאוזנת, רעלנים שהצטברו בגוף מחומרי הדברה, וכמובן אכילה רגשית.

במידה שלא נטפל בגורם ההשמנה, דיאטה לא תעזור, ואף עשויה להזיק. מומלץ לפנות לאיש מקצוע ולעשות זאת בהשגחה והתאמה אישית. רבים ממטופלי התנסו בדיאטות שונות, הפחיתו ממשקלם, העלו אותו בחזרה ואף יותר. האם ניתן להסיק מכך שדיאטות אינן עובדות?

לפני הכל, אחזור כמה שנים אחורה. כילדה הייתי מאוד רזה ופעילה. כל יום היינו יוצאים אל הרחוב לשחק עם חברים במשחקים כמו תופסת, מחבואים, עמודו, מחניים, קלאס, גומי וקפיצה בחבל, כולם מחייבים פעילות גופנית.

בבית ילדותי נהגו לבשל אוכל ביתי ובריא, ורק עם השנים, כשהתוודעתי לתזונה הטבעית, נוכחתי לדעת עד כמה היה לנו מה לשפר. בכל יום הייתי צועדת מבית הספר אל בית סבתי ז"ל, וריחות האוכל הטעים מילאו את הרחוב. סבתא היתה מגישה לי צלחת ועליה מגוון רחב של מזונות, שבקושי הצלחתי לסיים. ואז סבתא היתה מניחה את הצלחת במקרר, עד שהתעורר בי שוב הרעב והייתי ניגשת להמשיך לאכול. קראו לי "האוכלת בתשלומים".

מתי לאחרונה אכלתם ארוחה והפסקתם ברגע שהרגשתם שובע? עם השנים משהו משתבש במנגנון ההקשבה לגוף, ואנחנו נוטים להמשיך לאכול גם כשאנחנו שבעים. אצלי השינוי חל כשהפכתי מילדה לנערה, במפגשים עם חברים שכללו פיצות, המבורגרים וגלידות, ימי הולדת עם שפע ממתקים, חטיפים ושתיה מתוקה, שמסתיימים עם עוגה ושקיות הפתעה. זוכרים את חצאי הפיתות עם החומוס והמלפפון החמוץ? (☺ יש לי מתכון נהדר לחומוס, מוזמנים לנסות https://www.briutme.com/blank-20).

בשלב הזה גופי התעגל, ומילדה רזה הפכתי לנערה מלאה. המשקל החל לטפס, ואתו החיפוש אחר הדיאטה שתעזור לי להשיל אותו. מאז אותו תפריט דיאטה שאמי תלתה על המקרר והחלטתי לאמץ עברו הרבה מים בנהר, עם דיאטות מוכרות יותר ופחות.

מצאתי את עצמי במעגל בלתי פוסק של מעבר מדיאטה לדיאטה, לעיתים ממירה ארוחות באבקות, לעיתים נוטלת כדורים "סופחי שומן" שעם נטילתם "אפשר לאכול הכל", כדורים "מדכאי תיאבון", תפריטים עם גירעון קלורי גדול, תפריטים מונוטוניים, כדורים משלשלים ועוד. מעגל אימים שנמשך שנים רבות, והמשקל, ואתו גם מצב הרוח, כמו יו יו, עולה ויורד וחוזר חלילה.

כך העברתי שנים של אשמה ותסכול, כשמסביבי חברות שאוכלות הכל ונשארות רזות בעוד אני סובלת, ולצידן חברות שכמוני, שבויות ומנסות כל פתרון קסם אפשרי.

אחרי הצבא סיימתי בהצטיינות לימודי תוכנה, ויום אחד דפדפתי בעיתון בחיפוש אחר מודעות דרושים, ונתקלתי במודעה שתפסה את עיניי: "לימודי תזונה טבעית". אם לומר את האמת, המניע הראשוני שלי היה ללמוד כיצד ניתן לרזות, ונרשמתי ללימודי תזונה טבעית בבית הספר לרפואה משלימה במכללה למנהל. שם קיבלו חיי תפנית של 180 מעלות, עברתי הסבה מקצועית, ואני שמחה שעשיתי את השינוי, שכן אי אפשר לתאר את הסיפוק שבעזרה והצלת חיים.

אני זוכרת את הערבים בהם ישבתי עם הורי מהופנטת מהידע החדש שרכשתי, ומחליטה ליישם אותו בביתנו. אט אט שינינו את התזונה בבית, אותה תזונה שחשבנו שהיא טובה ובריאה לנו. הסתבר שהיינו מנותקים מהמציאות כשחשבנו שאנחנו אוכלים אוכל בריא, ובעקבות השינויים המשקל העודף החל לרדת, מדדי בדיקות הדם של בני הבית השתפרו פלאים, כמו ההרגשה. הפכנו לבריאים יותר.

כאבי הראש, שהיו חלק בלתי נפרד משגרת יומי והביאו אותי לנטילה אינסופית של משככי כאבים, נעלמו; העצירות ממנה סבלתי נעלמה גם היא; עיניים דומעות, גרד באוזניים, גרד בגרון, פריחות עוריות, וכל האלרגיות מהן סבלתי ובעקבותיהן נטלתי אנטיהיסטמינים והאשמתי את שינויי מזג האוויר, הכל נעלם. מראה העור השתפר, המחזור הסתדר, העייפות נעלמה, הריכוז השתפר, הרגשתי חיונית.

כך הבנתי שהייעוד שלי הוא לטפל באנשים ולעזור להם לשמר ולשפר בריאות. הרגשתי, ועודני מרגישה, שזו שליחות עבורי ואני צריכה למנף ולממש אותה, לעזור לאחרים לשבור את אותו מעגל אימה, לא לפחד מהאוכל, לא לדבר במושגים של "משמין ומרזה", לא לרעוב, לא לנסות כל טרנד חדש שיוצא, ולשמור על אורח חיים בריא.

מאז ועד היום אני מלווה, מייעצת ומטפלת בבעיות משקל ובריאות, מייעצת למוסדות וארגונים, ומפתחת ומבריאה מתכונים. הבשורה הטובה היא שיש פתרון לבעית המשקל העודף. בראש ובראשונה, נדרש שינוי מחשבתי. כדי שנוכל לעשות שינוי אמתי ומשמעותי עלינו לבסס את חיינו על תזונה איכותית המותאמת לנו אישית, בשילוב פעילות גופנית, הפחתת סטרס, שינה מספקת ועוד.

התאמת תכנית אישית תענה על כל צרכיכם תוך דאגה להשלמות תזונתיות על מנת למנוע חוסרים. אני מאמינה באכילה מאוזנת ובריאה של מזונות איכותיים וטעימים, בתפריט מאוזן שכולל ירקות, פירות, שומן איכותי, חלבונים איכותיים, פחמימות מורכבות ודגנים מלאים. ללא ספירת קלוריות, ללא אבקות וללא תוספים מיותרים. בתפריט שאתו תרגישו טוב וחיוניים, לא תרעבו, תזינו את גופכם בוויטמינים, מינרלים ושאר רכיבים חיוניים, ובעיקר תיהנו מארוחות טעימות.

את התמונות של לפני ואחרי אתם מכירים?

מי שמכיר אותי ועוקב אחרי בפייסבוק, יודע שתמונות הלפני ואחרי שלי יהיו תיעוד מדדים של בדיקות דם שיראו שיפור בערכי הסוכר, הכוסלטרול, השומנים, הברזל וכו'. אל תתפתו לדיאטות שמבטיחות לכן תוצאות מהירות. קיים קשר הדוק בין המזון אותו אנו אוכלים לבין מצב בריאותנו הגופנית והנפשית. דיאטות שונות, ובעיקר קיצוניות, יובילו לחוסרים תזונתיים, מצבי רוח משתנים ועוד.

אז קדימה, למה אתם מחכים? הגיע הזמן לעשות כמה שינויים קטנים, בקצב שלכם. אבל לפני, כמה עצות על קצה המזלג. ראשית, ההחלטה צריכה להגיע מכם, וגם היקרים לכם לא יוכלו לרתום אתכם לשינוי אם אתם לא באמת מוכנים לעשות אותו. אחרי הכל, אתם אלה שתצטרכו ליישם אותו ולעבוד קשה. אין קיצורי דרך ובעיקר אין קסמים.

הציבו יעדים קטנים, עם כל הישג הציבו יעד חדש; אכלו בצלחות קטנות יותר, כך גודל המנה יקבל פרופורציה; אל תאכלו בהיסח הדעת. שבו ליד השולחן והניחו בצד את המסכים, הספרים, העיתונים והעבודה; תדאגו שתמיד יהיו לכם במקרר מנות מזינות. להגיע הביתה מיום עבודה ארוך ולמצוא מקרר ריק יגרום אחריו אכילה לא מבוקרת; לפני קניות, הצטיידו ברשימה ואל תלכו רעבים (תקף כמובן גם לאונליין).

הקפידו על שתיית מים מספקת, לימדו להקשיב לגוף, אכלו מתוך רעב אמתי, לא משעמום, והפסיקו לאכול כשאתם שבעים, לא מפוצצים. לעולם אל תרגישו אשמים, גם אם אכלתם מזון שלא היה בתכנית האכילה שלכם. היו ממוקדים, פנו לאיש מקצוע שיבנה עבורכם תכנית אישית, והקפידו לשלב פעילות גופנית.

לעולם אל תאכלו שאריות של אחרים, הגוף שלכם לא פח. אל תשמרו בגדים במידות גדולות למקרה שיגיע היום בו תחזרו למשקלכם הראשוני.

 

 

עוד בנושא